Faiting!!!!! La yukallifullahu nafsan illa wus'aha!

Assalamu'alaykum...

Saya ingin meminta maaf kerana tidak berjaya meng-update buat satu jangka masa yang agak lama (20 hari sejak 28 Jan terasa amat lama dan memenatkan...), dan tidak akan meng-update blog ini dalam masa terdekat disebabkan longgokan kerja yang amat banyak... Kecuali pada hari ini...
Bukan, jangan salah faham,
saya tidak menangguhkan kerja-kerja saya sesuka hati, cuma kadang-kala setubuh badan kurniaan dan nikmat dari Allah ni kurang dapat menampung semua kerja dalam satu masa.

Huh. Alasan.

لاَ يُكَلِّفُ اللهُ نَفْسًا إلاَّ وُسْعَهَا
La yukallifullahu nafsan illa wus'aha
Allah tidak akan membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya

Mungkin perlu tambah RAM dengan selalu bangun malam menghadap Sang Pencipta, memohon, meminta dan merayu supaya diberikan kesabaran, ketabahan dan kekuatan...
Sentiasa berdoa...

رَبَّنَا وَلاَ تُحَمِّْلْنَا مَا لاَ طَاقَتَ لَناَ بِهِ
Rabbana wa la tuhammilna maa laa thoqota lana bih...
Wahai Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan ke atas kami apa yang tidak sanggup kami memikulnya

printf("End of serious mode.\n");

----------------------------
End of serious mode.
Press any key to continue
----------------------------

Hehehe...
Faiting!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Selalu jerit kat diri sendiri ^__^

Sebenarnya banyak perkara yang nak diperkatakan yang telah terbuku dalam kotak hati dan minda sekian lama.. jangan suruh saya update blog, ada 13 sub-folder dalam folder koleksi gambar Unorganized saya pun tak terusik.

Yang terbaru sekali ialah daurah 17 & 18 Februari yang sangat berjaya recharge tenaga saya untuk menyiapkan sekurang-kurangnya 4 assignment untuk cuti 4 hari ini, dan maximum 8 jika saya mampu dan punya masa, tidak termasuk kerja-kerja R&D yang perlu saya lakukan bagi exhibition untuk Palestine Week 26 Februari 2007 sehingga 2 Mac 2007 di Kuliyyah of Economics, IIUM.
Oh ya, ini adalah satu advertisement, silalah datang bersama kawan-kawan anda untuk menjayakan program ini.

Minggu lepas 10 & 11 Feb saya bertungkus lumus menghadapi exam Engineering Lab dan Calculus, tidak dilupakan saya juga telah ponteng kelas Engineering Drawing pada 9 Feb kerana saya amat tidak sukakan kelas Drawing walaupun saya suka subjek tersebut.
Oh, saya ponteng kerana saya sangat geram apabila hanya mampu melihat gambar pintu barat al-Quds dirobohkan oleh Yahudi laknatullah. Sejak pagi Rabu saya tidak dapat belajar dengan tenang apabila mendapat berita dari seorang rakan di Jordan tentang ancaman terhadap al-Quds. Ya, saya sangat marah dan kemarahan saya itu telah disaksikan oleh tiga orang roommate dan rakan sekelas saya.

3 Feb ada Iron Chef, belajar memasak dengan kakak-kakak yang sangat sporting ^__^ best sangat, dan malam itu ke Janda Baik utk attend farewell seorang classmate saya yang akan berhijrah ke New Zealand untuk menyambung pelajarannya.

Dan semalam cuti Chinese New Year bermula. Saya tidak menyambut perayaan orang cina itu, saya rasa saya tidak akan dapat apa-apa manfaat, tapi saya tumpang cuti umum bila negara Islam hadhari ni mengisytiharkan cuti untuk perayaan itu. Heh... Hakikatnya, amat banyak dan sangat banyak tasks dan assignments yang perlu disiapkan. Tadi ke sungai bersama keluarga yang sangat besar (4 kereta) dan alhamdulillah sempat berendam seketika kemudian duduk di tepi sungai sambil menyiapkan assignment UNGS...

Oh, hampir terlupa, 21-23 Januari 2007, saya bersama 12 orang rakan seperjuangan saya telah menyertai misi DERU (Disaster & Emergency Relief Unit) ke Batu Pahat dan Yong Peng, Johor untuk membantu mangsa-mangsa banjir. Saya sangat berharap saya dapat mencacat pengalaman saya menyertai misi tersebut dalam apa jenis bentuk pun, tapi saya hanya berjaya membuat sedikit tulisan di atas sekeping gambar yang sangat kami suka.

***credits to Ajil for the very beautiful picture***
kalau ada masa, saya akan memasukkan lebih detail dan gambar ke dalam posting ini.
ma'assalama.
p/s: special thanks to my friends who have held me up and hold my hands tight everytime I fell or feel like falling down... not I but the only Almighty Allah can reward you... barakallahu fiikum...

Comments

Aneesah said…
Salam Nihlah! :) Just wanna say one thing -- correct me if I'm wrong, tapi bukan ke Chinese New Year tu perayaan untuk bangsa Cina, and not any particular religion? ^^; As in, even Chinese Muslims celebrate the new year?

Glad to hear you keep yourself busy (;P), jaga diri, Nihlah!
NJ said…
hmm.. betul jugak tu, i'm not sure whether the chinese muslims celebrate the chinese new year, if they do, then MAYBE they have the right to do so, but as far as i understand, that new year is interrelated with the religion of buddha.. yes their calender system follow the moon, but somehow they added another month between some interval to make it about the same with the normal calender that many use these days.. hmm, see , i even forgot their names.
anywyas, i can't say don't have the right to celebrate because i have chinese blood in me :P, but i don't think i'll get any benefit even if i celebrate it.
just let me check it again anyways. bout that "perayaan orang kafir" statement ^_^ thanks for bringing it up!
Mo said…
wow, nihlah - u have so many things going on! i salute you ... where else with me, kalau ade 3 places to go in one day pun dah membuatkan i nervous, ok..

and oh, is it my imagination or is it for real that your writing is so skema?! haha .. like, seriously... when i was reading it i couldn't help but hear a skema voice saying the words..

well, good luck on your never-ending stream of projects! :)
NJ said…
hehehe.. skema la pulak.. but yea, i thought so too :P actually im just practicing my bm cz im taking bm this semester, bm for engineering -_-"

thanks for ur support n prayers :) all d best to u too, hifzah! ^_^
Maryam said…
agree with aneesah. chinese new year di sambut meriah oleh kaum cina tanpa mengira agama. =) kita akan terasa hal ini bila berkawan dengan orang-orang cina.
Anonymous said…
salam nihlah,...
glad to know about u from ur blog here.. ehe..
i hope i can be like u.. as strong as u ...
blh buat byk keje dlm satu masa,... at the same time islah diri pun tak lupa...
take care! :)-ili
NJ said…
hehe..
dear ili sleeping,
u kno that i'm not and i'll never be strong without Him and without continuous support from u guys ^__^
thanks very much! :D
i hope i can be like u too.. walaupun jauh tapi tetap bagi smangat pada orang lain!
take care ;)

Popular posts from this blog

Recipe: Air-fried Keropok Lekor

right person at the wrong time

Victorious