Friday, December 28, 2007

khas buat warga KARISMA ^__^


kepada seluruh warga KARISMA
Kelab Rakan Siswa Islah Malaysia

ana mengucapkan selamat menghadiri
Perhimpunan KARISMA Nasional
PKN 1207

dan selamat bersidang

tahniah kepada sidang KnL '07 yg sentiasa berusaha sepanjang tahun dan telah banyak mengajar ana~

juga mohon sokongan dan kerjasama semua untuk memperkasakan da'wah pada masa akan datang!

semoga usaha kita diterima Allah..
semoga Allah membantu setiap perancangan dan tindakan kita..

jumpa di PKN ^__^



pics: MUFI 070707

Monday, December 24, 2007

fuh! fuh! (blowing away the dust~)

actually i don't know if i can update this blog with stories about events that passed since few days ago.. right now i'm feeling very tired although i've slept for urmm about 12 hours with 'breaks'.. but oh seriously i think my energy level is depleting T__T

anyway, i joined the Qurban at Adni on Saturday. 3 cows were slaughtered but I came late so i only get to watch Pak Hasni slaughter the cow.. subhanallah.. it is surely not an easy task..
the truth is, i think it has been ages since the last time i watched Qurban.. but this year someone encouraged me to join in the 'ibadah.. not by words, but by actions ^__^ thank you soOo much! yes, watching qurban is a sunnah, right? and i'm so happy i managed to watch and help around with the potong daging n masak-masak etc this year.. and never to forget my hobby, i even cut my nails (only one finger actually) when i was cutting the meat.. alhamdulillah my finger didn't bleed huhu..
urmm.. my mind was actually somewhere else.. i was thinking about the past, i don't know why i didn't join during the past years T__T man, it's really a shame and a waste of time that Allah has given us! i hope i will never again let go off the chance in the coming years..

yesterday alumni had a looong meeting! 5 hours for me, and more for many others who came earlier.. woo i was late 1 hour and 10 minutes from the time i myself set for others - 9.30 a.m. T__T shame on me.. see guys, i'm really really sorry.. i should never repeat it again, even i have another meeting before that..
umm but alhamdulillah, many commented that it's the most productive alumni meeting they've been to. i really hope what's planned for next year will be conducted and the targets will be achieved.

hoho... i left this entry and went out to buy breakfast for my sisters, and also help the helper to parut kelapa using this ancient old mesin parut kelapa from my late grandparents' house back in Kuala Selangor. recently the one-storey terrace house (not kampung house T__T) was rented or sold away i guess.. so now i only have my kampung at Kampung Baru (in the middle of KL the metropolitan city!) and Taman Keramat AU3.. but my grandma from my dad's side will stay with us starting early next year, so that'll leave Kampung Baru as my kampung for now.. hehe.. anyways, i find the activity (parut kelapa) fun, somehow. i like cooking but i just don't do it because the helpers are around.. uhh--- but heyy,, that doesnt mean i don't know cooking at all.. but i have to admit that people who go into the kitchen more often know cooking much better than i do.. uh-uhh..

okay, enough cleaning up (this blog) for today..
take care everyone!

all kids went to johor for the weekend..
^__^ pegi dusun buah-buahan
i used to go there every holiday when i was a younger


pics: Ismail, Ishaq and Raneem yg sgt chumeyl ^__^

Sunday, December 16, 2007

harapan dan do'a...

hoho~
hari ini juga perlu dicatit dalam sejarah hidup. kali ke-5 'berucap' di khalayak ramai.. haha.. snanye, 30-40 orang je, budak2 skolah plak tuh.. ^__^ eyy,, but standing in front talking is not easy maa.. tak pecaya? meh bagi nama n no tepon, i'll invite you next time i receive a request..

rasenye the 4th time aritu tak 'record' kot.. masa perkasa '08 kat kem kaizen.. itu mmg spontaneous tahap tak tau nak describe aa.. sampai team "March or Die" leh nmpak kte pegang kertas menggigil o__O" huhu malunyer..

tapi takpe. belajar dari pengalaman. credits to Dhany n Auzan for the invitation, also Mujahid n Abati (my beloved respected dad) for the ideas, and Kak Ju yg datang singgah bagi semangat, and WanTim n Farhah yg setia ^__^ hoho~
snanye tadi, tak reti 'menggoreng' ayat sampai dikatakan asyik melompat dari satu topik ke satu topik yg kurang relevant.. uh-uhh.. -__-" cakap pasal involvement in international stuff (international networking, Palestine, nasihat itu nasihat ini etc etc)..

anyways anyways,,
mesti korang boring kan baca ni.. huhu..
snanye tak dapat tido. sebabnye.. (alamak! kantoi kan diri sendiri! T__T) dari siang tadi sakit kepala.. so sblm bagi ceramah tadi minum satu mug Home's Cafe hazelnut coffee yg sgt sedap ituu utk get rid of the present headache for at least few hours.. actually, i feel quite guilty coz in less than a day i'll get a super-duper killing guest called headache, but contented at the same time because i like that drink so much -__-" hwaaaa.. sape2 ade tips yg best utk get rid of this addiction.. T__T

hmm..
these days.. i just miss some beautiful souls so badly.. T__T those people who are very dear to me, whose place are so significant in my life and my heart..

ya Allah..
i pray to You oh Lord who have Power over all things..
please protect them from any harm..
and grant them the best of this world,
and the best of the best in the hereafter..
because i love them so much..
i pray that You would love them too..
for they are the ones who always remind me of You..
ya Allah..
I only pray to You..

Thursday, December 13, 2007

selangkah menuju kebebasan

hahaha...
sesungguhnya tajuk entri kali ni pasti mengundang bermacam-macam idea yang berlainan dari minda sidang pembaca sekalian.



sekarang dalam otak saya sendiri wujud tiga perkara yang berkaitan dengan kebebasan.

SATU (yang paling remeh dan selfish!)
saya berpeluang dan telah berjaya melarikan diri dari seorang kawan yang telah menjadi bayang-bayang saya di sekitar kuliyyah of engineering UIA bermula semester ini.. oh, sungguh bebas rasanya, walau hanya 3 jam seminggu (dan akan tambah lagi satu jam bermula minggu depan nsyaAllah)..
oops!! bukan apa.. saya langsung bukan hendak memburuk-burukkan orang lain.. masalahnya seringkali bayang-bayang ini ada kuasa magnet yang ingin menentukan langkah dan halatuju badan fizikal saya. kamu yang mengenali saya tentu tahu saya adalah seorang yang sudah biasa dan perlu bergerak dengan bebas! kerana
1- saya sedang berusaha untuk tidak menyusahkan orang lain,
2- saya seorang yg banyak berahsia walaupun saya tampak seperti orang yang kecoh dan banyak bercakap (saya tahu ramai orang penat dengar saya berborak-borak, betul tak?),
3- saya perlu belajar untuk berdiam diri kerana saya juga tidak suka dengar orang lain berceloteh sepanjang hari.

malangnya, selama 3 tahun saya menjadi warga Taman Ilmu dan Budi, saya telah dapat 3 (baca: tiga!) bayang-bayang.. oh, sungguh menyeksa jiwa dan raga.
eh, jangan silap faham. saya hargai semua kenalan-kenalan, kawan-kawan, sahabat handai dan rakan seperjuangan.. saya menulis ini untuk mereka yang mungkin akan terbaca tentang ini dan tidak akan berani (lagi) untuk menjadi bayang-bayang saya.. hoho~ sila beri kerjasama ye ^__^

DUA (sudah saya bicarakan dengan ringkas dalam entri lepas..)
kerajaan malaysia sungguh pengecut. saya berharap dan sangat berharap, memohon daripada Yang Maha Berkuasa Lagi Maha Mengetahui segala sesuatu- semoga setiap pengorbanan mereka yang menentang kezaliman di atas muka bumi ini dibalas dengan ganjaran yang sangat baik.. ameen ameen ameen...

TIGA (menyokong golongan yang takkan kalah!)
Beberapa hari yang lalu, adikku HAMAS mencecah usia 20 tahun. walaupun lebih muda beberapa bulan dariku, HAMAS lebih kenal erti nilai kehidupan, pengorbanan dan telah menyaksikan kekejaman yang belum sampai penghujungnya..
"HAMAS?" kamu tanya?
ianya satu sayap ikhwanul-muslimin yang memperjuangkan kebebasan Palestin dan Al-Aqsa. HAMAS dilahirkan bersama Intifadhah pertama pada 8 Disember 1987, dan kelahirannya diisytiharkan di seluruh Gaza dan Tebing Barat sehingga 15 Disember 1987. HAMAS telah membesar dengan matang dengan tekanan yang wujud di sekitar tempat kelahirannya - bumi anbiya' Falastin, dan pada tahun 2000 gelombang Intifadhah kedua telah tercetus. ketika itu saya masih bermain-main di junior high school dan langsung tidak ambil tahu tentang perjuangan pembebasan menentang Zionis laknatullah itu... T__T huhu.. 17 tahun saya telah hidup dengan hanya mementingkan diri sendiri.. kini saya berazam untuk berusaha dengan lebih gigih untuk menyertai mereka yang berusaha dan tidak pernah kenal henti memperjuangkan hak kebebasan di atas muka bumi ini..
Dan yang paling GEMPAK~ HAMAS telah berjaya menawan hati dan kepercayaan majoriti rakyat Palestin pada usia 18+ tahun pada awal tahun 2006! MasyaAllah.. Tapi dengan kemenangan politik itu HAMAS semakin digeruni oleh musuh-musuh Islam. Macam-macam usaha telah dilakukan untuk melumpuhkan HAMAS namun HAMAS tetap berdiri teguh dengan izin Allah.. Allahu Akbar! Tetaplah al-Haqq pasti menang~
nak tahu lebih lanjut? arahan: belilah buku HAMAS tulisan Ust Maszlee Malik dan juga dapatkan semua keluaran Siri Pembebasan Al-Aqsa yang juga ditulis oleh Dr. Hafidzi Mohd Noor. oh, buku kecil Intifadhah Pertama juga dalam proses pembikinan, (ada orang comel tgh lukiskan cartoon ^__^) nsyaAllah..
alamak.. saya harap SB tak reti baca blog XP huhuhu..


"Sebaik-baik jihad adalah kata-kata (yang menyeru) kepada kebenaran di hadapan pemimpin yang zalim"

Hadith riwayat Tarmizi & Abu Daud

Tuesday, December 11, 2007

terus tekad !!

orang-orang dalam kerajaan malaysia sangat teruk dan layak dikutuk kerana langsung tak menjaga hak sesama Muslim!

sangat teruk! sangat sangat teruk!

tanya lah anak paklah yang umur paling kecik (aku pun tak tahu berapa umur dia) hingga yg dah besar panjang kalau dia suka tengok paklah meringkuk dalam penjara.. takkan ada anak yang suka!!!

paklah dan konco-konco nya yang tidak waras kerana terlalu mementingkan diri sendiri! semoga Allah membalas usaha busuk korang dengan hukuman yang setimpal!

Please read more!!! (click here!)


TEKAD!

kami sedari jalan ini kan penuh onak dan duri
aral menghadang dan kezaliman yang akan kami hadapi
kami relakan jua serahkan dengan tekad di hati
jasad ini darah ini sepenuh redha di hati

kami adalah panah-panah terbujur
yang siap lepaskan dari busur
tuju sasaran siapapun pemanahnya

kami adalah pedang-pedang terhunus
yang siap terhayun menebas musuh
tiada pedulipun siapapun pemegangnya

asalkan ikhlas di hati
tuk hanya redha ilahi rabbi

kami adalah tombak-tombak berjajar
yang siap dilontarkan dan menghujam
menembus dada lantakkan keangkuhan

kami adalah butir-butir peluru
yang siap ditembakkan dan melaju
mengoyak dan menumbang kezaliman

asalkan ikhlas di hati
tuk jumpa wajah ilahi rabbi...

kami adalah mata pena yang tajam
yang siap menuliskan kebenaran
tanpa ragu ungkapkan keadilan

kami pisau belati yang selalu tajam
bak kesabaran yang tak pernah akan padam
tuk harungi da'wah ini jalan panjang

asalkan ikhlas di hati
menuju jannah ilahi rabbi...


Nasyid Tekad by Izzis

Sunday, December 09, 2007

masyaAllah !! my future . . . . .

this clip has been online for a long time, but we just never get bored of it... just like we never get bored of reading al-Fatihah at least 17 times a day... masyaAllah...

my future child, nsyaAllah ^__^ haha..


Saturday, December 08, 2007

INGAT 5 sebelum 5


subhanallah walhamdulillah wallahuakbar!!!

huhuhu... memang segalanya milik Allah... segala nikmat boleh diberi dan ditarik bila-bila masa je... ujian-ujian yang mengingatkan hamba yang selalu alpa dan leka ini untuk kembali mendekatkan diri pada Allah...

yA Allah...
ampunilah kami...
bantulah kami dalam setiap langkah kami di atas muka bumi ini...

Ingat 5 perkara sebelum 5 perkara
KAYA sebelum Miskin
MUDA
sebelum Tua
LAPANG sebelum Sempit
SIHAT sebelum SAKIT
HIDUP sebelum MATI...

terus dan terus berdoa... supaya terus menghargai 5 nikmat ini... berdoalah untuk diri sendiri dan juga orang lain... kan doa seorang Muslim (click!) itu akan dimakbulkan...

p/s: dah jumpa cincin yg hilang minggu lepas ^__^ bawah meja huhu... alhamdulillah!!!

Monday, December 03, 2007

enuf of hols for now!!!


nothing interesting to be updated for now... haha...
except that i finally get to train my physical body sampai sakit-sakit badan last friday until now i still cant walk with ease!!... and the next day went hiking for a li'l bit more than one hour to the best waterfall I've been to. click here for the previous entry.

anyways, 29 days of holiday was really good, alhamdulillah! i think it's the best hol i've had since i joined IIUM, after the nearly-3-months trip to Jordan (+ Syria & Lubnan), of course... ^__^ i didn't just stay at home!, but at the same time managed to complete some tasks i was appointed to. hehe.. basically, it's nice! alhamdulillah!

this coming sem, i'll be starting my major subjects for my CIE (computer information & electronics) Engineering course; like Digital Logic Design, Electronics Circuit, Circuit Analysis, Multimedia Technology and so on... I've only a rough idea of what i'll be studying--- but i hope it'll be good!!

hoho~ better don't be too excited now or i'll be disappointed if things don't go the way i want.. o__O"

oh btw, some appreciation to my ex-classmates in IIC and Adni: Nadiah, Alya, KakNabila, Siti, Rabiatul, Sakinah, Atiyah, Atiqah, Iman & Solehah.. thanks for showing up in KLCC the other day... the small 'reunion' was awesome! really! although i strained my right leg for that 5 hours and 53 minutes hang out =P ahaha.. but on top of all, thanks for making me finish your plates- rabiatul, maryam, nadiah, alya n atiyah! nyum nyum nyum~ i hope to see you guys again. i think that's the only time i can 'un-imagine-ably' expand my stomach XD oops.. do i sound, urm, too selfish with ultimately bad habits??

amat bersemangat untuk start class esok! (walaupun demam sikit hari ni, 1st day of classes i skipped all three -__-")

okies, adios~